Min Stingray.

Denne side har til formål at vise jer min drenge-drøm samt hobby.


Jeg har en Corvette 454 Stingray med en 7,8 Liter´s motor (476CUI). Den har lige over 500 HK (testet i DYNO bænk, jeg har papirene på det.) og et moment på over 530 fotpound hvilket svarer til omkring 750 NM (det er meget) den har 3.82 bag aksel gearing og manual gear. Jeg ville gerne stille flere data til rådighed men jeg har ikke fået data og billeder stuktureret endnu.

Jeg har nu også været ude og få taget en tid på bilen. Når ting ikke helt går som det oprindeligt var planlagt eller man ikke får de tider man havde håbet på så er jeg ikke anderledes end alle andre med denne hobby - en masse dårlige undskyldninger. Hvis i nogen sinde har lyttet til taberen i drag stripe kørseler vil i nikke bekræftende. Som sagt er jeg ikke anderledes så inden i får tiderne : Her er undskyldningerne for at det ikke blev som håbet. 1. Jeg kører på billige gade dæk og kunne ikke stå fast. 2. Jeg har vrøvl med min karburator som i ved hvis i har læst min DK-Cruise side neden under. Det var det her er tiderne : 1/4 mile ( 0-402 meter ) på 13.54 sek. med 180 Km/t over stregen og 0-100 km/t på 5,129 sek. Forresten har jeg fået den lakeret, se resultatet:

http://www.vetteman.dk/050999.JPG


Der er ikke ændret noget ved bilen for at opnå de tider. Med det mener jeg at jeg kører i bilen dagligt i øjeblikket og har ikke gjort noget mere ved den for at køre de tider. Det er rent faktisk hvad den kan når i møder mig trisse rundt i Kbh. og omegn. Mit mål er så at få pillet knap 1 Sek. af 1/4 milen og mindst 0,25 sek. af 0-100 tiden.

Jeg har nu prøvet med en større karburator. En Holley 850 DP i stedet for min nye Holley 750 DP. Det hjalp på 1/4 mile tiden som så blev 12.92 sek. Men til gengæld røg 0-100 km/t op på knap 5,5 sek. Den er så til gengæld billigere og køre med (altså 850´eren) mit bensin forbrug røg fra 2,7 km/l op på 4,5 km/l - det er jo en økonomisk forbedring der er til at tage og føle på.

Jeg har droppet mine side-pipes. Hvis i nogen sinde har prøvet at køre i en bil med meget stor motor volume og side pipes og oven i hatten utætte headers så er i ikke i tvivl om hvad ordet støj betyder. På Danmarks Crusin turen i foråret bemærkede jeg at folk lagde mærke til bilen pga. larmen og ikke pga. bilen. Det er trods alt sjovere at folk kigger interesseret, frem for at de løber skrigende væk fordi de er bange. I juni mdr. var jeg så på Mantorp Park i Sverige med mine nye udstødninger. Nu kunne jeg faktisk høre musik mens vi kørte der op og jeg kunne tale med min kæreste under vejs. Det er rent faktisk en fordel en gang i mellem. (Den verbale stilhed.) Turen til Mantorp fredag nat og hele lørdagen gik op i regn så der er ikke rigtigt mere at skrive om det. Søndag blev der kørt lidt ræs med kun få afbrydelser - de eneste billeder jeg har derfra skal findes på min mercedes side. (Se her!) Hvor en svensker viser en MB Drag Racer. nederst på siden.


Og her er så billederne af mine dejlige tøs.

VETTEMAN0199.JPG VETTEMAN0299.JPG VETTEMAN0499.JPG VETTEMAN0599.JPG
Jeg har foretaget en del arbejde på bilen siden jeg fik den. Jeg har skiftet den 7,5 L., der fuldte med, ud med den tidligere nævnte 7,8 L., Jeg har lavet rustfri stål pipes til den og sidst men ikke mindst så har jeg skiftet gulvtæppe, sæde betræk, rat og interiør farve. De sidste fire ting har jeg brugt al min fritid på i knap 3 måneder i 1997. I samme periode var min motor på værksted og i dyno bænk så der var plads til at shine motor rummet op.

Nu bliver jeg nød til at sige følgende : Jeg bruger min Corvette, jeg benytter alle lejligheder til at lufte den - den er ikke en udstillings genstand - den er heller ikke en racer bil på den måde. Bremser og styretøj osv. er tip top til hverdags kørsel og den kan sagtens tåle regnvejr. Nå, nok om det men prøv og se hvor slemt det kan blive når man bruger sin bil til dagligdags kørsel, og prøv så at se hvor pænt det kan blive hvis man gider lægge lidt timer i det. Dyno udskriften behøver vist ingen kommentarer, den taler for sig selv, til gengæld har jeg droppet mine side pipes, som allerede nævnt. Billeder med dem på skal i finde i under Gl. Billeder.
BEFORE.JPG MIDDLE.JPG AFTER.JPG DYNO1.JPG



Min 2006 C6.

Jeg er blevet den stolte ejer af en Corvette C6


Jeg har altid været vild med amerikanerbiler, men har altid holdt mig til de klassiske ældre modeller. De sidste 10 år har jeg været så heldig at have haft råd til også at køre i store tyske sportsvogne, dog af ældre årgange. Men den måde menig mand bliver behandlet på, på de autoriserede værksteder, samt den pris de tager for deres arbejde og den manglende ekspertise de har med deres topmodeller, har tilsammen gjort at det er slut med at køre tyske sportsvogne. Mercedes i særdeleshed.

Nu har jeg i stedet taget mig råd til en stort set ny Corvette C6 cabriolet. Den havde kørt 7700km da jeg købte den, havde haft to ejere som hver især ikke har kørt særligt meget i den. Den var som ny alle vegne da jeg var ude og se på den. Der var desuden ofret nye fælge i Z06 design, komplet nyt udstødnings system med keramiske headers (=lavt varmeudledning til motorrum + bedre flow), race katalysatorer og større bagpotte for effektens skyld og ellers urørt. Original fælge og udstødning fulgte med til prisen.

Prisen var dog lidt høj, da den rent faktisk var solgt i Sverige af autoriseret officiel Corvette forhandler og desuden havde en god bid af garantien tilbage. Det lave km-tal, svensk solgt, pedant plejet gjorde at jeg trods den helt forkerte farve (se billede) var ret "tændt" på præcis den bil. Aldrig i mit liv havde jeg forestillet mig at skulle eje en gul bil, men den var simpelthen så betagende flot i den farve så jeg bare måtte eje den.

http://www.vetteman.dk/image/IMG_0848_CUT.JPG


Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg overvejde en US model fra parallel import, men jeg blev klogere og klogere efterhånden som jeg fandt ud af hvad det egentlig var jeg ville have. Jeg troede det skulle være manuelt gear, rigtige sportsvogne har ikke automatgear. Men det manuelle gear ved normal kørsel tvinger dig direkte fra 1. til 4. gear. og det syntes jeg ikke om. Desuden fås den manuelle ikke med padle shift (F1 knapper i rattet til gearskift) og det ville jeg have. Næste krav var Z51 undervogn, hvilket betyder valgfri hårdere afjedring samt flere manuelle justerings muligheder i undervognen. Så ville jeg egentlig også gerne have original Navigation men det var ikke et krav så der var stadig mulighed for at finde en fin parallel import til 100K mindre, så jeg ledte videre. Dem jeg så fandt havde typisk ikke så få km på klokken hvis prisforskellen skulle være stor nok så jeg undersøgte et par ting mere.

En US import skal man nemlig være forsigtig med af andre årsager. EU garanti gælder ikke mere, men i det område af km skalaen jeg kiggede var det ikke så vigtigt endda. Så er der lygter, det koster en formue at skifte alle lygter hele vejen rundt inklusiv xenon forlygter plus etablering af europæisk blinklys, for, bag og på siden. I den forbindelse fandt jeg så ud af at en del af de såkaldte "forhandlere" af disse parallel importerede biler ikke skiftede alle lygter, eller rettere skiftede dem to gange, til EU standard til syn, og tilbage igen til salg. Stoppes man af politiet og de ser det manglende E mærke i lygterne er det lige tilbage til synshalen igen, men nu er det dig selv der skal betale.

Så er der til sidst de irriterende daglige ting som at termometeret er i Fahrenheit, speedometer går kun til 200 km/t og uanset om man skal køre så stærkt eller ej ser det dumt ud i en 300 km/t bil. Så er der ekstra knapperne i bakspejlet til opkald til alarmcentralen, men i USA vel at mærke, satelit radionen der også kun virker i USA, Navigationen hvis den havde sådan en, og den kan ikke bare lige laves om til EU standard. Det blev bare for kompliceret og/eller dyrt at købe en import bil hvis man ville have den rigtige vare.

Resultatet blev selvfølgelig også den gule Cab. jeg havde forelsket mig i, og hentede den 3 uger før jeg skulle på ferie i den. Lidt kaotisk må jeg sige. Men vi havde en fed ferie til sydeuropa som vi plejer, og ja det er en 300 km/t bil. Jeg slap speederen da jeg nåede 304 km/t. Ved den hastighed virker selv brede motorvejes bløde sving ret skarpe. En sidste detalje om farven, køb aldrig en Gul Corvette Cab. hvis du vil være diskret, aldrig har jeg fået så meget opmærksomhed med en bil før. Det var overdrevent vildt. Folk flokkedes om den og ignorerede Z06'ere i mørke farver selv om de kørte lige forbi dem mens de tog billede af min bil.

Og til alle tvivlerne der sidder og tænker: "Du kan da ikke bytte en Mercedes ud med en Amerikansk plastik bør" - Der må jeg sige, Prøv det! Det er ikke til at sammenligne to tons limousine cab. med en 1450 kg. sportsvogn. Der er tydeligt kvalitets forskel, det vil jeg indrømme, men skal man have noget Mercedes der nærmer sig de køreegenskaber Corvette C6 har så bliver man flået og ribbet i hoved og r.. både i købspris og i særdeleshed i service priser og man ender aligevel op med ringere køreegenskaber med mindre man virkelig vil slippe en middelstor lystgård for at få den rigtige model i en meget ny årgang for at den nærmer sig det Corvetten kan præstere.


Og her er så billederne af det gule lyn.

IMG_0827.jpg IMG_0829.jpg IMG_0833.jpg IMG_0836.jpg
IMG_0845.jpg IMG_1008.jpg IMG_1238.jpg IMG_1670.jpg
IMG_1664.jpg IMG_1668.jpg IMG_1675.jpg IMG_1678.jpg
IMG_0512.jpg IMG_0513.jpg IMG_0514.jpg IMG_1671.jpg



This All Chevy Webring site is owned by
E-Mail removed to avoid spam.

Want to join the All Chevy Webring?
[Skip Prev] [Prev] [Next] [Skip Next] [Random] [Next 5] [List Sites]


Forige side..
TIL TOPPEN.
Næste side..