Min V12.

Lidt om min 12 cylindered Mercedes.


I sommeren 2000 skiftede jeg min 500SEC ud med en 600SL. Jeg var glad for min Coupe, men den var på danske plader og jeg var flyttet til sverige 2 år tidligere. Jeg flyttede da det gik op for mig hvor lidt det kostede ekstra i tid og penge at pendle til mit Danske arbejde i København i forhold til forskellen på bilpriserne.

Jeg havde samtidigt en drøm om at handle lidt med lækre sportsvogne, som hobby men ville helst gøre det på en måde hvor jeg selv fik lidt glæde af bilerne samtidigt med at jeg kunne levere noget der var både bedre og billigere end de etablerede bilhandlere i Sverige. Det skulle være en fordel både for mig selv men i højeste grad også for dem der valgte at handle med mig.

Mit første projekt skulle være en indtil for nyligt uopnåelig drøm, og det blev det. Jeg hentede min 600SL i Tyskland da priserne er en anelse billigere der nede og udvalget betydeligt større. Det er en enejers med fuld servicebog og stort set alt i udstyr. data var: 1993, Mercedes 600SL, 6.0L 12 cylindret alumotor med 394HK (290kw), 0-100 på 6.0 sek. trods sin egenvægt på over 2000 Kg., AMG Alu split fælge, 10 og 8,5" brede, sænket 15 mm., 30 mm. hydralisk niveau regulering, Adaptiv dæmper system, aktiv undervogn, bordcomputer, fartpilot, dobbelt airbag, ABS, antispin, orthopæiske sæder, sort læder overalt, bagsæde, vindspoiler, hardtop, aircon og klima, alt i el: ruder, sæder, spejle, kaleche, ratstamme(tilt og tele), 3 hukommelser til hver side - dvs. i førersiden incl. indstilling af rat og alle tre spejle, MAE sportsudstødning, servo og automatgear, lygtevisker-vaskere, CD changer og så har jeg sikkert aligevel glemt noget.

Noget af det er standard udstyr, noget er extra udstyr. Den er elektronisk begrænset til 250 km/t fra fabrikkens side, men det er mere end rigeligt når kalechen er nede. Længere nede på siden kan du få flere detaljer og masser af billeder.

OG NEJ, jeg er ikke bare endnu en mange-millionær, jeg er en ganske almindelig dansker med en ualmindelig stor interesse for sjove biler. Jeg flyttede til Sverige for sent til at få skatte fordele ud af det, men bilerne er rigelig fordel til mig. Jeg ville aldrig kunne opfylde mine vilde drømme i DK og de ulemper der følger med det at bo og leve i Sverige bliver rigt opvejet af de søde menesker, den flotte natur og af den langt mere naturlige prispolitik på biler som også er kendetegnet ved resten af Europa. Desuden ville denne drøm aldrig kunnet have været gennemført uden det meget tætte samarbejde jeg har med min Bank som forstår min passion samtidigt med at være eksperter i økonomisk rådgivning.

Men nok om det, mange mener at min gamle Coupe var mere stilfuld, flottere, mere klassisk i linierne osv. end min 600SL. Jeg er ikke helt uenig, men jeg vil ikke bytte tilbage. Det er to forskellige biltyper og du kan jo selv bedømme det her finder du coupe'n: 1984 Mercedes 500SEC.

I Marts 2001 faldt jeg over en 600 SL mere som havde lidt ud over det sædvanlige i udrustning og desuden til en lav vinterpris. Så den købte jeg også. Nu her i efteråret 2001 har jeg solgt begge to, men du kan se data og masser af billeder ved at klikke på billederne her under som leder bilernes salgs sider, der er nød til at være på Svensk, men det går nok aligevel. På salgssiden Cars4Sale kan du følge med i hvad jeg ellers får købt hjem til Skåne og lidt af de emner jeg overvejer.

I foråret 2003 faldt jeg over endnu en 600 SL mere. Den her var bygget om til 1996/1998 udseende med nye kofangere, bagklap, xenon lygter m.m. Men nu (2008) er det tid til at sælge den. Jeg har brugt "kassen" på den bil for at holde den i fuldt funktionsdygtig og optimal mekanisk stand. Jeg har derfor nok sat prisen lidt for højt, men jeg er så heldig så jeg har råd til at beholde den til den rigtige entusiast kommer forbi. Det er selvfølge bilen på det nederste af de tre 600SL billeder herunder.
Mercedes 600 SL M.B. Star Mercedes 600 SL
M.B. Star Mercedes 600 SL M.B. Star



Forige side..
TIL TOPPEN.
Næste side..


Webmaster og Design af Vetteman.

Sjovt Mus script.