Lidt fra sidst i 80'erne.

Jeg har haft mange biler, her er lidt om nogen af dem.

Min første US Car var en Mustang fra ´72 - Jeg havde altid ønsket mig en Mustang og senere en Corvette jubilæums model fra 1979. På det tidspunkt hvor jeg løb ind i Mustangen var Corvetten så langt væk økonomisk så det var en urealistisk drøm. Jeg syntes dog stadig at Mustangen var en fin "flyder" med sporty look. Den skulle være fra ´72 eller ´73 og helst en FastBack Mach 1 (men de kostede knaster på det tidspunkt.) En ´72 Sedan 351 Cleveland ( 5,7 L. Ford V8 ) det blev. Jeg var færdig. Jeg havde en del problemer pga. min alder, bilens stand og forskellige andre ting men jeg var solgt til USA bil livet det var der ingen tvivl om.

Jeg skilte mig af med den og havde diverse andre biler der i blandt en Ford Galaxy ´71, et par Ranchero´er og sluttede min US Ford erfaring med den perlemors hvide Grand Torino nederst på siden. Det var en helt igennem billig bil ( 20.000,- synet og indreg. med alufælge og stereo. ) der i al den tid jeg havde den tilfredsstillede mit behov for USA bil. Jeg var i Sverige i den flere gange ( uden problemer ) til bl.a. Bilsport Summer Meet på Mantorp Park ringen hvor en del af billederne i mit foto album er taget. Hvis nogen skulle have interesse var den også med 351 Cleveland ( 5,7 L. Ford V8 ) men der ud over også med spær bagtøj.

Jeg faldt over den Mørke Blå Camaro Berlinetta (nederst på siden) ved et tilfælde. jeg ledte ikke efter bil men vi var et par stykker på vej hjem fra Bakken og besluttede os for at kigge på den. Den var helt igennem i tip top stand. Den stammede fra et dødsbo som en ud af 4 biler. Den havde været passet og plejet så godt så den var rustfri på nær to bemærkninger ved bagklappen. Alt el virkede. Interiør var perfect stand (Beige stof.) Den havde Alu fælge og der var lagt en GM renoveret GoodWrench 350 motor i der kun havde kørt 45.000 KM. Den bil havde jeg stort set ingen problemer med. Til gengæld mødte den to taxaer i en sandwich på Vesterbrogade i København og blev aflivet.

Jeg diskuterede med Trafik ( Taxa´s forsikringsselskab ) i over tre måneder for til sidst at tage imod et alt for lille beløb pga. et tilbud jeg fik ind af bagdøren hvor jeg til gengæld kun havde 6 timer at beslutte mig i. Tilbuddet lød på den røde Trans AM (nederst på siden) som umiddelbart ikke lød så interessant da jeg fik at vide at det var en ´75´er. Den havde dog en af de sidste Pontiac 400 ( 6,6 L GM V8 ) motor´er som efter sigende skulle være hurtigere end de efterfølgende Oldsmobile 400 ( 6,6 L GM V8 ) motor´er man gik over til efter at Pontiac´s motor division brændte deres fabrik af.

Jeg ville have haft en ´77 Trans AM pga. fronten men vidste at man godt kunne sætte en ´77 front på en ´75´er så jeg fik lavet aftale med trafik og tog til Helsinge for at kigge på Trans AM. Det viste sig så at der allerede sad ´77 front på, Trans AM luftfilter / scoop, ´77´er alu fælge og pæn og hel i indtræk. Den var slet ikke i samme stand som Camaro´en men den var meget fin til prisen. Jeg havde mange skønne timer i den bil og fik den til sidst til at se helt hæderlig ud. Den fik bl.a. Jubilæums fælgene på som var en tomme bredere. Jeg brugte der ud over 12-16 timer på vær fælg for at slibe, polere og male dem så de stod som nye. ( Se billederne. ) Jeg må stadig tage mig selv i at savne den bil lidt.

Jeg stoppede med at arbejde og læste i stedet Datamatiker på fuld tid. Jeg har ingen rige familie-medlemmer og er selv af den opfattelse at penge eksisterer for at blive brugt så da jeg brændte motoren af havde jeg et problem. Jeg levede af SU og havde ingen opsparing. Efter lang tids overvejelser byttede jeg den for en Nysynet Ranchero som jeg solgte og den Lyse blå ´63 Impala nederst på siden lige ledes nysynet. Den havde jeg definitivt også mange sjove oplevelser med og en enkelt meget uheldig oplevelse.

Jeg havde et frontalt sammen stød med en herre i en ret ny Volvo som ikke levede længe nok til fortælle hvad han lavede i min vejbane. Her havde jeg til gengæld ikke den første oplevelse med Politiet (Langt fra) men den første positive oplevelse. Jeg bliver nød til at nævne det fordi det er så sjældent når man kører i USA bil og er ung. Michael som betjenten hedder behandlede mig overordentligt godt. Høflig, venlig stemt, tydeligt interesseret i mit ve og vel. Og strakte sin venlighed til hele tiden at informere mig med de ting der i mine øjne var vigtige for mig, hele vejen igennem sagsbehandlingen. Der bliver iværksat en del extra postyr når en borger mister livet, også selv om det som her sker i et uheld ( og det skal der også ). Michael informerede mig flere gange telefonisk indtil sagen var slut. Mange tak for det Michael (Roskilde Politi).

Jeg selv havde nu et meget stort problem. Et liv uden USA bil er ikke et liv. Så jeg gik på jagt og fandt min drømmebil. Jeg fik lidt forsikringspenge fra forsikringen og lånte til resten. Mine krav til Corvette havde i mellem tiden ændret sig. En jubilæums model måtte det helst ikke være. Jeg ledte nu efter en ´68 - ´73 model. Det skulle helst være en ´73´er med big block (454 = 7,5 L GM V8) og helst med manuelt gear. Det blev næsten som jeg ønskede det. Resultatet kan i se på mine Corvette sider.

Her er min forhændverende Trans AM og Camaro

TRANSAM.JPG TRANS001.JPG TRANS002.JPG CAMARO01.JPG

og min X- Impala og Grand Torino

IMPALA.JPG IMPALA01.JPG GRANDT01.JPG GRANDT02.JPG



Forige side..
TIL TOPPEN.
Næste side..